Середняківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Сценарій проведення вечора фізики
« Фізика навколо нас»
для учнів 7- 9 класів
" />
Підготувала і провела вчителька фізики
Федорченко Н.І.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ФІЗИЧНОГО ВЕЧОРА « ФІЗИКА НАВКОЛО НАС»
1.ВІДКРИТТЯ КАРТИННОЇ ГАЛЕРЕЇ « КОСМОС ОЧИМА БАТЬКІВ ТА ДІТЕЙ»- ФЕДОРЧЕНКО Н.І.
2.МОНТАЖ- ВЕДУЧІ ( ЛЕВЧЕНКОМ.,ГУЛЯР Ж.,МОРШНА О.,РИГІН Б.)
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ « МИКОЛА ЛЕОНІДОВИЧ ДУХОВ- ГЕНІАЛЬНИЙ КОНСТРУКТОР З ВЕПРИКА»
4.ВІКТОРИНА- ЛЕВЧЕНКОМ.,ГУЛЯР Ж.,МОРШНА О.,РИГІН Б
5. ЗМАГАННЯ КОНСТРУКТОРІВ
5. ІНСЦЕНІВКА « ТЕРТЯ ШКІДЛИВЕ ТА КОРИСНЕ» -БАРАНОВ К.,КУШНІРЕНКО Р.,ХОМЕНКО Р., РОГОЖКО В.
6..ЦІКАВІ ДОСЛІДИ
ДОСЛІД «СУХИМ ІЗ ВОДИ» - БАРАНОВ КОСТЯ
НЕЗГОРАЮЧИЙ ПАПІР – РОГОЖКО ВІТАЛІЙ
ЛІД,ЩО НЕ ТАНЕ В КИП’ЯТКУ- ПЕРШИН АНТОН
ЯЙЦЕ, ЩО САМО СТРИБАЄ В ПЛЯШКУ – ГУЛЯР ЖЕНЯ
ВОДА,ЩО НЕ ВИЛИВАЄТЬСЯ ЗІ СТАКАНА – ХОМЕНКО КОСТЯ
ДОСЛІД З ЛИСТІВКОЮ ТА КОПІЙКОЮ- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
МИЛЬНА БУЛЬБАШКА- РИГІН БОГДАНА
ДОСЛІД З ТАРІЛКОЮ ТА МИЛОМ- МОРШНА ОЛЕНА
СТАКАН,ЩО НЕ Б’ЄТЬСЯ- МОСКАЛЕЦЬ ОЛЕКСАНР
ФОНТАН- КУШНІРЕНКО РУСЛАН
5.ФІЗИКА ВІГРАШКАХ
ПІДІЙМАЛЬНА СИЛА КРИЛА ЛІТАКА- ПЕРШИН АНТОН
СТРИБУНЕЦЬ ( сила пружності)- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
ДЗИГА- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
ЗАЛІЗНИЦЯ- КУШНІРЕНКО Р., ПЕРШИН А
ІНОПЛАНЕТЯНИН- ПЕРШИН А
ФУТБОЛ-МОСКАЛЕЦЬ О., ХОМЕНКО К.
ЛОПАСТЬ- РОГОЖКО О.
БІЛОЧКА-РИГІН Б.
РОБОТ- ГУЛЯР Ж..
КАМЕРТОН ТА БЕГЕМОТ- МОРШНА ОЛЕНА
ВЕРТОЛІТ-БАРАНОВ К
6.ФІЗИКА В ПІСНЯХ (КОНКУРС ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ)
7.ПІДСУМОК ВЕЧОРА
1 учень.
Відкриваємо ми вечір,
Всіх запрошуєм до нас
І веселих, і кмітливих,
І цікавих, і сміливих
Брати участь просим вас!
2 учень.
Хто фізику добре знає,
Хай відразу виступає,
Хто ж все швидко забуває,
Хай закони пригадає!
Поєднаємо ми звісно
І цікаве і корисне
3 учень.
На всі боки озирнись
І уважно подививись.
Ти побачиш тоді враз
Фізику навколо нас!
Два хлопчики сперечались про тертя
Будеш ти у них суддя!
Про конструктора розкажем
Досліди усім покажем
4 учень.
Всі загадки відгадайте
І задачі розв’яжіть-
Все, що вчили, пригадайте!
А то й вірші розкажіть!
Поєднаємо ми звісно
І цікаве , і корисне!
Ведучий. Славна земля полтавська талановитими людьми. Українці-розумний,
щедрий, та працелюбний народ, несуть славу України по всіх світах. Один із них наш земляк, який народився в селі Веприк Гадяцького району – Микола Леонідович Духов. Подивіться зараз презентацію « Геніальний конструктор з Веприка». Будьте дуже уважні ,бо після перегляду вас чекає вікторина .
Вікторина
Де та коли народився Микола Духов?
Чим захоплювався малий Миколка у дитинстві?
Де навчався майбутній конструктор?
Як починалась трудова біографія Духова?
Де здобув Микола вищу освіту?
Яку професію отримує Духов після закінчення навчання?
В якому році починає працювати з бронетанковою технікою?
Основним творцем якої машини названо Духова?
Яке місто прославив Микола Леонідович?
До скількох прямих попадань витримує броня танка, спроектованого Миколою Леонідовичем?
Активним учасником випробувань якої зброї був Духов?
Скільки разів нагороджений М.Л.Духов Золотою Зіркою Героя соціалістичної праці?
Де знаходиться пам’ятник Духову?
ЗМАГАННЯ КОНСТРУКТОРІВ
Ведучий: На змагання викликається команда учнів 8 та 9 класу. Уявіть собі, що ви конструюєте танк. Під яким кутом до горизонту повинен летіти снаряд, щоб потрапити на найдальшу відстань. Для цього ви маєте транспортири, іграшкові пістолети і демонстраційний стіл. Вперед до роботи. На переможців чекає приз
Ведуча:
Подивіться інсценівку « Тертя корисне і шкідливе»
Посеред сцени стоїть великий стіл. Петрик, учень 8 класу, намагається пересунути важкий ящик. Він заходить то з одного боку, то з другого, напирає на нього, пих тить, а ящик не рухається.
Петрик
І з місця не зрушити! А все тому, що тертя велике ( зупиняється, мрійливо) От якби тертя не було! Тільки натиснеш пальцем- а він як почав би рухатись, як почав би...
Ні, тертя – все-таки дуже шкідливе явище.
На сцену виходить Павлик
Павлик
Та ну! Невже таки шкідливе. А я тобі доведу, що воно дуже корисне.
Петрик
Ні,шкідливе – бач, не можу зрушити ящика
Павлик
А я тобі доведу, що без тертя ти і сам не зрушив би з місця
Петрик
Таке говориш...
Павлик ( гукає за сцену) Вітю, принеси сюди візки!
На сцену виходить Вітя з демонстраційними великими візками.
Павлик
Дивись ,Петрику, ці візки рухаються з малим тертям. Зовсім знищити тертя ми не можемо, але послабимо його. Поставимо ящик на візок( усі втрьох ставлять його на візок), а на другий візок ставай ти!( Петрик стає на візок,Павлик його підтримує). Ну , а тепер коти свій ящик!
Петрик намагається упертись в ящик. Візок котиться вперед. Петриків візок від’їжджає назад. Петрик падає. Павлик і Вітя сміються.
Павлик:
Ну от бачиш,що було б без тертя. Людина і ходити не змогла б!
Петрик
Lсидить на підлозі, розтирає забиту руку і уперто хитає головою) Може воно й так , але тертя все одно шкідливе. Дивись, як підметки стерлися( піднімає ногу і показує)
Але не булоб тертя ,все життя можна було б ходити в одних черевиках.
Павлик.
Ото біда – підметки стерлися, віднеси до майстерні- нові потавлять. А не було б тертя , той черевиків не можна було б зробити.
Петрик:
А то чому?
Вітя
L( витягає драного черевика, підметка якого відстала, шви розійшлися) Нові черевики були б такі, як оці- нитки на швах не тримались би, цвяхи повипадали б, і булиб не черевики,а лахміття.
Петрик
: Я б їх мотузкою зв’язав.
Павлик
: Вузол розв’я зався б, він теж тримається тільки внаслідок тертя одного кусочка шпагату об другий. Та й мотузки не було б – вона розсипалася на окремі волоконця.
Петрик
: А все- таки тертя шкідливе!( Встає , показує протерті на ліктях рукава) Бач як на ліктях витерлись. І все через тертя!
Павлик
: Візьми голку(подає голку) і заший! А якби не було тертя, ти взагалі нічого в руках не втримав би.
Петрик
:Чому не втримав би? Я б міцно її тримав.
Павлик
: Ну, спробуй!
Вітя виносить із-за сцени на тарілці пляшку і склянку з водою.
Павлик:
Ось пляшка. Щоб зменшити тертя, Вітя змастив її милом. Змочи рукуводою і бери пляшку.
Петрик так і робить.Пляшка вислизає з рук і падає на підлогу. Павлик і Вітя сміються.
Петрик:
Слизьке... А все-таки тертя шкідливе! Я читав,що вся механічна енергія, яку виробляють двигуни всіх видів транспорту- автомашин ,паровозів, літаків витрачається на подолання різних видів тертя. У всіх країнах світу є мільйони машин потужністюкілька мільярдів кінських сил. Он як багато! І вони за кожну годину роботи спалюють більш як пів мільйона тонн бензину. І все це витрачається на тертя. Взагалі майже все паливо, що добувають у світі, іде на подолання тертя. Що тепер скажеш?
Павлик
: От дивак! Якби не було тертя, то ні поїзди, ні машини не моглиб їздити, літаки літати! Ти ж бачив,як машина буксує, коли слизько,- колеса крутяться, а машиназ місця не зрушає! Тертя корисне!
Петрик:
Ні, Шкідливе!
Павлик і Петрик
:Корисне! Шкідливе! :Корисне! Шкідливе!(Вітя бігає навколо них і сміється, потім звертається до глядачів)
У природі немаєні цілком корисних, ні цілком шкідливих явищ. Природні явища людина повинна вміти використовувати в своїх інтересах. Коли якесь явище корисне, потрібне, ми примушуємо його служити нам. А коли воно заважає , його вплив треба зменшити. Так і тертя. Без тертя не можна ні ходити , ні їздити.Тому, щоб збільшити його, наприклад,в ожеледь, дорогу посипають піском, на колеса намотують ланцюги, тощо. Якщо тертя заважає, як от в машинах та механізмах, його намагаються зменшити:деталі змащують, ставлять підшипники кочення. Ваша суперечка ні до чого, бо тертя...
Павлик і Петрик(разом) Зрозуміли! Тертяі корисне, і шкідливе.
Завіса
Ведучий
А зараз учні нашого класу продемонструють цікаві фізичні досліди. Будьте уважні: ваше завдання пояснити ці досліди. Учасника, який правильно пояснить найбільшу кількість дослідів, чекає великий фізичний приз.
ДОСЛІД «СУХИМ ІЗ ВОДИ» - БАРАНОВ КОСТЯ
НЕЗГОРАЮЧИЙ ПАПІР – РОГОЖКО ВІТАЛІЙ
ЛІД,ЩО НЕ ТАНЕ В КИП’ЯТКУ- ПЕРШИН АНТОН
ЯЙЦЕ, ЩО САМО СТРИБАЄ В ПЛЯШКУ – ГУЛЯР ЖЕНЯ
ВОДА,ЩО НЕ ВИЛИВАЄТЬСЯ ЗІ СТАКАНА – ХОМЕНКО КОСТЯ
ДОСЛІД З ЛИСТІВКОЮ ТА КОПІЙКОЮ- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
МИЛЬНА БУЛЬБАШКА- РИГІН БОГДАНА
ДОСЛІД З ТАРІЛКОЮ ТА МИЛОМ- МОРШНА ОЛЕНА
СТАКАН,ЩО НЕ Б’ЄТЬСЯ- МОСКАЛЕЦЬ ОЛЕКСАНР
ФОНТАН- КУШНІРЕНКО РУСЛАН
Ведучий
З раннього дитинства і до цього часу ми всі граємося різноманітними іграшками- дзигою, калейдоскопом, машинками, ляльками, що розмовляють, м’ячами , роботами, настольним футболом, залізною дорогою. В кожного є своя улюблена іграшка. Але чи приходили до вас думки, що всі іграшки пов’язані з механічними, звуковими, світловими, електромагнітними , тепловими фізичними явищами. Учні 8 класу продемонструють зараз вам цікаві іграшки та розкажуть, які фізичні явища та закони лежать в принципі їх роботи.
ПІДІЙМАЛЬНА СИЛА КРИЛА ЛІТАКА- ПЕРШИН АНТОН
СТРИБУНЕЦЬ ( сила пружності)- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
ДЗИГА- ЛЕВЧЕНКО МАРИНА
ЗАЛІЗНИЦЯ- КУШНІРЕНКО Р., ПЕРШИН А
ІНОПЛАНЕТЯНИН- ПЕРШИН А
ФУТБОЛ-МОСКАЛЕЦЬ О., ХОМЕНКО К.
ЛОПАСТЬ- РОГОЖКО О.
БІЛОЧКА-РИГІН Б.
РОБОТ- ГУЛЯР Ж..
КАМЕРТОН ТА БЕГЕМОТ- МОРШНА ОЛЕНА
ВЕРТОЛІТ-БАРАНОВ К
Ведучий І на закінчення вечора проведем пісенний конкурс серед глядачів( всі присутні поділяються на 2 команди) Кожна команда по черзі, співає пісню( декілька строчок),де б оспівувалось якесь фізичне явище. Наприклад: Ой, лопнув обруч біля діжечки... або Несе Галя воду, коромисло гнеться... Переможе та команда, яка заспіває більше пісень.
Учитель: На цьому наш вечір закінчується. Хочу виразити слова подяки учням 8 класу, що активно й творчо готували цей вечір й нагородити їх ньютонівськими яблуками, які в фізиці стали символом наукових відкриттів, сміливих дерзань і творчості.